Jak pisać dobre teksty na bloga – praktyczne porady

Blogi zyskały na popularności kilkanaście lat temu i cieszą się nią do dziś. Mimo, że wielu blogerów przeniosło się obecnie na Facebook’a i Instagrama, stawiając raczej na krótkie formy wypowiedzi okraszone dużą ilością zdjęć, to publikacje tematyczne na blogach nadal zyskują swoich czytelników. Tematyka blogów dostępnych w sieci jest naprawdę różnorodna i każdy użytkownik znajdzie dla siebie wartościowe treści. Dodatkowo, blog może być doskonałym narzędziem marketingowym, pomagającym nam w promowaniu firmy. Po pierwsze, możemy pisać o naszej pracy i produktach, które sprzedajemy, co samo w sobie stanowi ich reklamę. Po drugie, tworzenie unikalnego contentu, powiązanego z naszą stroną internetową, jest promowane przez wyszukiwarkę Google’a, a to nieoceniony walor podczas pozycjonowania naszej firmowej witryny. Jak pisać dobre teksty na bloga, by zyskał on uznanie i znalazł wiernych odbiorców?

1. Zaplanuj swoją pracę

Planowanie może dotyczyć serii tekstów, które chcemy napisać, ich kolejności i tematyki. Być może jedne muszą wynikać z drugich, inne będą kontynuacją poprzednich, a jeszcze inne będą osadzone w kontekście czasu (sezon wakacyjny, święta itp.) lub bieżących wydarzeń (real time marketing). Ale planowaniem powinniśmy też objąć każdy pojedynczy tekst. Znacznie łatwiej będzie nam tworzyć, jeśli nie będziemy musieli zastanawiać się nad tym „o czym mam teraz pisać?”. Wystarczy stworzyć model tekstu i nadać mu pewne ramy, a potem po prostu dać się ponieść inwencji twórczej i wypełnić poszczególne partie naszego schematu odpowiednią treścią. Pamiętajmy o interesującym wstępie, który zachęci czytelnika do dalszej lektury, następnie w rozwinięciu przekażmy sedno tematu, który poruszamy i zakończmy całość wnioskami lub podsumowaniem. Taka praktyka pozwoli nam na uporządkowanie myśli i sprawi, że z pewnością stworzymy lepszy jakościowo tekst.

blog

2. Orientuj się

Aby blog był interesujący dla użytkowników sieci musi posiadać dobrą treść, popartą naszą fachową wiedzą lub sprawdzonymi informacjami z wiarygodnych źródeł. Dlatego, jako autor, musisz orientować się w tematyce, którą przekazujesz na swojej platformie. Jeżeli zabierasz się za opisanie jakiegoś zagadnienia- zrób research. Sprawdź, czy możesz uaktualnić swoje wiadomości w danym obszarze, a może jesteś w stanie oprzeć się na zagranicznych źródłach, proponując czytelnikowi informacje, do których miałby utrudniony dostęp? Pamiętaj jednak, aby nie popełnić plagiatu. Jeżeli posiłkowałeś się czyjąś twórczością lub wiedzą podczas pisania artykułu, nie zapomnij oznaczyć literatury lub podać linka do tekstu źródłowego.

Ważne jest też, aby orientować się w sytuacji na rynku, na którym działasz. To ważne, ponieważ internauci oczekują od Ciebie kompetentnych wiadomości, z racji tego, że prowadzisz firmę w branży, która ich interesuje. Czytaj prasę branżową, odwiedzaj targi i bierz udział w szkoleniach, a następnie dziel się swoją wiedzą.

3. Stwórz swój styl i dopracuj warsztat

Co to znaczy, ze tekst jest dobrze napisany? Oczywistą podstawą jest ortografia i interpunkcja, której potem nie będziemy musieli się wstydzić. Blog firmowy jest naszą wizytówką i jego staranne prowadzenie również wiele mówi o naszym podejściu do pracy. Skupmy się jednak na stylu tekstów. Nie wszyscy mają talent literacki i wenę twórczą na zawołanie. Jednak możemy wiele nauczyć się poprzez czytanie wartościowych publikacji i przez samo ich tworzenie. Jeżeli mamy taką możliwość, szczególnie na początku blogowania, poprośmy kogoś o zrecenzowanie naszego artykułu i wskazanie ewentualnych błędów.

Nawiązując do punktu pierwszego- trzymajmy się pewnego, z góry założonego schematu: początek-rozwinięcie-zakończenie. Starajmy się, żeby tekst był spójny i logiczny, a także, by każda kolejna część artykułu wynikała z poprzedniej. Nie uciekajmy w wątki poboczne i nie rozwlekajmy niepotrzebnie naszego przekazu. Oczywiście, ciekawe będzie wtrącenie interesującej opowieści, związanej z tematem artykułu, lub zacytowanie badań czy wypowiedzi specjalisty, ale nie opierajmy na tym całości tekstu.

4. Zobrazuj swój artykuł

Nie zaprzeczamy, że treść na blogu jest niezwykle istotna, ale zastanów się czy nie można by było dopełnić jej zdjęciami lub grafikami, związanymi z motywem przewodnim Twojego artykułu. Całość publikacji będzie przyjemniejsza w odbiorze i wyda się bardziej zachęcająca dla naszego odbiorcy. Fotografie mogą być Twojego autorstwa i dokumentować Twoją pracę lub jakieś wydarzenie, które opisujesz. Zdjęcia mogą też prezentować produkty firmowe lub technologie stosowane w Twojej pracy. Być może chcesz opisać jakieś zjawisko lub działanie danego produktu, wtedy warto posłużyć się ikonami lub grafikami ze schematem działania danego przedmiotu. Czasami jednak wystarczy dołączyć zdjęcia nawiązujące luźno do zagadnień poruszanych na blogu i będzie to wystarczający zabieg „upiększający” Twój artykuł. Najlepiej w takiej sytuacji będzie skorzystać z jednego z banków zdjęć, w którym możemy zakupić za niewielką cenę prawa do danej grafiki, a następnie używać jej, nie martwiąc się posądzeniami o kradzież zdjęcia.

Nawet jeśli nie jesteś utalentowanym pisarzem, zastosowanie się do powyższych rad powinno pozwolić Ci na stworzenie wartościowych treści, które przyciągną odbiorców na Twoją stronę, pomogą w jej pozycjonowaniu i być może zyskasz nowych klientów.

Nie przegap kolejnego artykułu

Zostaw swój e-mail, a poinformujemy Cię o zbliżających się artykułach, nowościach i promocjach.

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Lubisz super okazje? Wpisz adres e-mail, powiadomimy Cię o promocjach.