Znaczenie Dress Code w biznesie

Wizerunek to hasło, które bardzo często pojawia się w naszych artykułach. Jest on częścią naszego funkcjonowania w przestrzeni publicznej i dotyczy zarówno pojedynczych osób jak i firm oraz organizacji.  Nie musi on koniecznie w stu procentach odzwierciedlać osobowości jednostki obdarzonej tym wizerunkiem, ponieważ jest to zestaw subiektywnych odczuć i wrażeń co do konkretnego obiektu. Jednak w biznesie jest to niezwykle istotne pojęcie, ponieważ na wizerunku firmowym opiera się niekiedy powodzenie całości przedsięwzięcia. Jednym z elementów wizerunku jest to jak inni nas widzą, a więc po prostu nasz wygląd. Sposób w jaki się ubieramy i prezentujemy w biurze i na spotkaniach z klientami ma ogromne znaczenie i wpływa na nasze kontakty biznesowe.

Czym jest dres code i kto powinien go przestrzegać?

Dress code to zestaw reguł, określający normy dotyczące ubioru w kontekście danego miejsca i czasu. Obowiązuje on w wielu dziedzinach życia, a stosowanie się do jego zasad pokazuje nasze poszanowanie dla tradycji, religii lub wieku osób, wśród których się obracamy. Biznesowy dress code narzucony jest nam przez rodzaj wykonywanej przez nas pracy. Najbardziej formalne ubiory spotykamy wśród pracowników banków, urzędów i instytucji państwowych, a także pracowników w kancelariach prawnych lub w katedrach naukowych. W takich miejscach obowiązują ścisłe zasady dotyczące ubioru pań i panów, które muszą licować z powagą stanowiska, które dana osoba piastuje.Dress code w biznesie

Jeżeli chodzi o pracowników firm z innych branż, to wiele zależy od wymogów wprowadzonych przez zarząd firmy oraz od tego, czy pracownicy mają bezpośredni kontakt z klientem, czy też są to osoby które pracujące w tzw. back office, a więc nie mające styczności twarzą w twarz z klientami. Niezależnie od tego, czy pracodawca narzuca nam określony sposób ubioru w pracy, czy też nie, powinniśmy zawsze dbać o to, aby nasze ubrania były czyste i wyprasowane, włosy i zarost przystrzyżone, a kobiecy makijaż dokładny i niewyzywający. Dlaczego to takie ważne? Ponieważ ubiór mimowolnie wpływa na pierwsze wrażenie, jakie robimy na innych ludziach. Niekiedy, mimo posiadanych kompetencji i wiedzy, nasz wygląd może sprawić, że będziemy postrzegani jako osoby nieprofesjonalne lub niegodne zaufania.
Jeżeli właścicielowi firmy zależy na tym, aby jego pracownicy ubierali się w określony sposób, powinien powiadomić ich o tym już podczas podpisywania umowy o pracę. Najlepiej przekazując wydrukowaną listę z wymogami dotyczącymi ubioru i zachowania w pracy.

Jak się ubierać?

Jeżeli chodzi o kobiety to nie na miejscu jest widoczna w jakikolwiek sposób bielizna. Ważne jest także aby ramiona były zakryte, a spódnica miała długość do kolan, nie krótszą. Buty powinny być pełne i nie pokazujące palców. Często wymaga się także noszenia rajstop, nawet latem. Ogólnie rzecz ujmując strój nie powinien być zbyt obcisły i prowokujący, a materiały z jakich wykonane są ubrania powinny być dobrej jakości. Włosy nie mogą zasłaniać twarzy, najlepiej gdyby były spięte. Rozpuszczone dopuszczalne są tylko w przypadku długości do ramion. Biżuteria powinna być naprawdę skromna i elegancka, a manicure staranny i klasyczny. Najlepiej postawić na jasne i delikatne kolory, ewentualnie klasyczną czerwień. Tipsy, jaskrawe kolory i inne ozdoby należy zostawić na czas urlopu.

Mężczyźni powinni zacząć od wyboru odpowiedniej koszuli. Powinna oba być wykonana z dobrego materiału, biała, błękitna, granatowa lub w odcieniach bladego różu czy ecru. Jeżeli pracodawca tego wymaga- niezbędny będzie garnitur. Niekiedy możliwe jest wykorzystanie spodni z innego materiału i dopełnienie całości stylizacji dobrze skrojoną marynarką. Buty i skarpetki także muszą tworzyć całość ze spodniami i nie powinny się odznaczać. Wymogiem są także dobrze ostrzyżone włosy i brak zarostu.

Dlaczego to takie ważne?

Pamiętajmy, pierwsze wrażenie możemy zrobić tylko raz i powinniśmy przyłożyć dużą wagę do tego, jak prezentujemy się w naszym życiu zawodowym. Dress code ma znaczenie w biznesie, a sposób ubioru pokazuje nasz szacunek do współpracowników i klientów, a także mówi wiele o naszym profesjonalnym podejściu do pracy.

Nie przegap kolejnego artykułu

Zostaw swój e-mail, a poinformujemy Cię o zbliżających się artykułach, nowościach i promocjach.

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Lubisz super okazje? Wpisz adres e-mail, powiadomimy Cię o promocjach.