W marketingu chodzi tak naprawdę o segmentację tj. kierowanie ofert do precyzyjnie wyizolowanej części rynku m. in.. do:
– klientów potencjalnych lub dotychczasowych
– do osób zajmujących określone stanowiska pracy
– do klientów masowych
Główne kryteria segmentacji to:
– płeć
– wiek klienta,
– dochód,
– zawód,
– hobby,
– miejsce zamieszkania.
Najlepszym rozwiązaniem jest znalezienie niszy, w której możemy zaoferować klientom określone korzyści i gdzie nie musimy przy tym walczyć o przetrwanie z producentami wyrobów masowych.
Aby zaspokoić potrzeby klienta ofertę należy zaprojektować w taki sposób, żeby przemawiała do wybranego segmentu adresatów, najlepiej aby różniła się od standardowej – masowej.
Kierując ofertę np. do ludzi starszych lub spędzających większość czasu w domu powinniśmy sięgnąć po styl życia powolniejszy i spokojniejszy.
Wartości, jakie wyznajemy, mogą różnić od tego, co uznają za ważne nasi klienci. Ton listów kierowanych do klientów nie może być protekcjonalny i musi dawać do zrozumienia, że rozumiemy ich potrzeby i obawy.
Bardzo ważna jest najwyższa jakość obsługi klienta tj.:
– natychmiast odpowiadać na zapytania
– udzielać właściwych informacji
– dyskretnie tworzyć wśród klientów poczucie lojalności
– sprawiać by rekomendowali nas innym.
– tolerować denerwujących klientów
Chcąc dowiedzieć się, dlaczego klienci kupują właśnie u nas, koniecznie musimy zbadać ich potrzeby i specyficzne cechy. Dysponując tymi informacjami, będziemy mogli łatwiej dotrzeć do podobnych klientów możliwie najniższym kosztem i skutecznie przekazać im swoją ofertę.
Komentarze