Spot reklamowy. Przed nami bohater i tło. Jeden kadr i jedna perspektywa. Odbiorca widzi tylko to, co mieści się w ramach ekranu telewizora, monitora lub smartfona. Nie ma się czemu dziwić, przecież to zupełnie normalne. Normalne i nudne. W ostatnich latach znacznie zmieniły się oczekiwania konsumentów wobec komunikowania się z marką. Nastąpiła także zmiana w znaczeniu opinii klientów. Teraz to także jednostka ma moc, a jej zdanie o usłudze czy produkcie jest tak samo istotne jak opinia eksperta. Dzisiaj liczy się kontakt z odbiorcą i możliwość interakcji, a to oferuje nam nowa technologia, umożliwiając nakręcenie filmu w formacie 360°. Treść nagrana przy pomocy specjalnego sprzętu pozwala widzowi mocniej zagłębić się w prezentowany materiał, poczuć go i utożsamić się z tym, co dzieje się na ekranie. Jest to możliwe dzięki temu, że widz ma władzę nad sterowaniem obrazem, a co za tym idzie- możliwość wirtualnego rozejrzenia się po otoczeniu, w którym rozgrywa się główna akcja. Ułatwiają to strzałki na ekranie monitora czy telewizora lub funkcje sterowania na telefonie. I to właśnie na użytkownikach smartfonów największe wrażenie ta technologia zrobi, ponieważ jedyne, co trzeba zrobić, to poruszać telefonem, aby zmienić perspektywę oglądanego obrazu.
Wystarczy wyobrazić sobie zastosowanie tego rodzaju filmów w marketingu. Najprostszym sposobem będzie po prostu zaprezentowanie produktu z każdej strony. Możliwość przyjrzenia się towarowi poprzez obracanie ekranem, daje konsumentowi wrażenie oglądania go niemal na żywo. Jest to oczywiście tylko przedsmak tego, co technologia 360° może zaoferować. Wyobraźmy sobie relację z koncertów, podczas których możemy jednocześnie mieć podgląd na scenę, publiczność i całe otoczenie. Albo wycieczkę po siedzibie firmy, podczas której zajrzymy w każdy jej zakamarek. Do działań marketingowych, które mogą zostać wsparte poprzez technologię 360° w oczywisty sposób dołączają aktywności związane z marketingiem bezpośrednim, reklamą internetową oraz reklamą w mediach społecznościowych.
360° to jednak nie tylko rodzaj kręcenia materiałów reklamowych. Marketingiem 360° możemy nazwać także ogólną filozofię przekazywania informacji na temat marki. Jest to dobór ilości i rodzaju komunikatów, sprawiający wrażenie „obracania się” wokół produktu, o którym informacje docierają do naszej świadomości kilka razy dziennie, za pomocą kilku kanałów komunikacyjnych. Może to być połączenie reklamy outdoorowej, radiowej i internetowej. Wystarczy, aby konsument z kilku stron został zainteresowany treścią, na której zależy właścicielowi marki. Oczywiście między wzbudzeniem ciekawości, a zirytowaniem nadmiarem informacji jest cienka granica, której przekroczenie może kosztować firmę utratę klienta. Przykładem jest tu kampania sieci sklepów Media Expert ze sprzętem Elektro-AGD. Każdy z nas miał chyba taki moment, w którym chciał wyrzucić radio, telewizor lub laptop, z którego rozbrzmiewała piosenka Eweliny Lisowskiej z hasłem firmy „Media Expert- włączamy niskie ceny!” (jeśli Wy też znowu nucicie tą melodię w głowie to szczerze Was przepraszamy).
Współczesne technologie oraz myślenie o promowaniu marki w sposób holistyczny, pozwalają osiągnąć zdecydowanie lepsze efekty w docieraniu do klientów oraz mogą zadecydować o sukcesie marki. Jednak taka strategia marketingowa powinna być starannie przemyślana i zaplanowana, a wykorzystane podczas kampanii narzędzia powinny sprawić, że konsumenci będą mieli codzienny, naturalny kontakt z promowanymi produktami i chętnie będą wchodzić z nimi w interakcję, bez poczucia przeładowania informacjami.
Komentarze