Jak poradzić sobie z krytyką w pracy?

Krytyka nigdy nie jest przyjemna i sprawia, że czujemy się niekomfortowo. W zależności od sytuacji i kontekstu przyjmujemy ją z różnymi emocjami. Czasem przyznajemy, że mogliśmy się mylić i zrobić coś niezgodnie z założeniami, a niekiedy nie zgadzamy się z nią totalnie i czujemy się skrzywdzeni czyjąś opinią. O ile w życiu prywatnym możemy pozwolić sobie na nieco więcej emocji w takich momentach, to podczas krytyki w pracy musimy zachować zimną krew i zadbać o swój profesjonalizm. Jak poradzić sobie ze słowami krytyki w życiu zawodowym?

Opanuj emocje

Ktoś zwrócił nam uwagę lub podważył nasze kompetencje. Zazwyczaj taka sytuacja wywołuje w ludziach przeróżne uczucia- od smutku po złość.

mały chłopiec krzyczy na małą dziewczynkę.
Krytyka w pracy – czy może być czymś dobrym?

Jednak praca to nie jest dobre miejsce na to, aby okazywać nadmiernie wszystkie swoje emocje. W takiej sytuacji najlepiej będzie zachować spokój i opanować się, nawet jeśli bardzo chcielibyśmy skomentować całą sprawę zgodnie z tym, co czujemy. Kiedy już będziemy w stanie, spróbujmy spokojnie porozmawiać z osobą, która ma wobec nas jakieś zarzuty.

Poproś o wyjaśnienie

Krytyka na tle zawodowym powinna wskazać nam błąd jedynie w celu poprawy jakości naszej pracy. Dlatego jeśli ktoś zarzuca nam, że coś zrobiliśmy źle, zapytajmy go dlaczego tak uważa i jakie byłoby poprawne zachowanie w takiej sytuacji. Konstruktywne uwagi są po to, aby unikać pomyłek i rozwijać swoje mocne strony w przyszłości. Osoba, która udziela nam informacji zwrotnej, z pewnością doceni naszą chęć do pracy nad sobą i dążenie do profesjonalizmu. Nie pozwalajmy sobie za to na krytykę, która odnosi się do naszego charakteru, narusza w jakikolwiek sposób ogólne wartości, odnosi się do naszej płci, wyznania czy orientacji seksualnej lub jest po prostu obraźliwa. Nikt, nawet szef, nie ma prawa, być wobec nas wulgarnym i nieprzyjemnym.

Nie załamuj się krytyką w pracy!

Niektórzy ludzie bardzo źle znoszą krytykę i odbierają ją niezwykle osobiście. W takich chwilach wcześniejsze sukcesy nie mają dla nich znaczenia, wolą oni skupić się na swoim potknięciu, przypisując mu znamiona porażki. Długo wspominają każdą negatywną uwagę i niekiedy zbyt mocno ją przeżywają. Jeśli wiemy, że należymy do tego typu osób, popracujmy nad swoim podejściem do negatywnej oceny naszej pracy. Potraktujmy krytykę jako szansę na dopracowanie swoich niedociągnięć i szansę na rozwój. Jeśli pomyłki czy błędy nie zdarzają nam się często, to osoba, która nas skrytykowała, z pewnością nie odnosi swojej opinii do całości naszej pracy, a jedynie do jednego jej fragmentu. Przyjmijmy uwagę ze spokojem, zastanówmy się, co możemy zrobić, aby w przyszłości nie zdarzały się nam wpadki i nie rozpamiętujmy tej sytuacji zbyt długo.

Zdobądź przewagę

Czasem sami orientujemy się, że coś poszło nie po naszej myśli i nie udało się nam uniknąć błędu. Być może wysłaliśmy towar na inny adres lub przesłaliśmy klientowi projekt, który był przeznaczony dla kogoś innego. Nie czekajmy w takich chwilach biernie na rozwój sytuacji, modląc się żarliwie, żeby nasza pomyłka nie wyszła na jaw. Poprośmy naszego kierownika o rozmowę i poinformujmy go o zaistniałych okolicznościach. Najlepiej byłoby od razu przedstawić przełożonemu plan „B”, dzięki któremu rozwiążemy całą sytuację. Dzięki takiej taktyce unikniemy ogromnego napięcia, które będzie nam towarzyszyć w oczekiwaniu na wezwanie do kierownika. W dodatku dobry lider powinien docenić pracownika, który potrafi przyznać się do błędu oraz zaproponować dobre wyjście z kryzysowej sytuacji. Nie zapominaj również, że konstruktywna krytyka w pracy to cenne doświadczenie, które możesz wykorzystać, by stać się lepszym pracownikiem.

Nie przegap kolejnego artykułu

Zostaw swój e-mail, a poinformujemy Cię o zbliżających się artykułach, nowościach i promocjach.

Komentarze

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Lubisz super okazje? Wpisz adres e-mail, powiadomimy Cię o promocjach.